Fortsatt digitalisering hos Nordvalls

Som ledande aktör på svensk och nordisk marknad för etiketter fortsätter Nordvalls med en betydande digitalisering av sin maskinpark.

- Vi har fyllt vår första HP Indigo WS6800 mer och mer månad för månad och pressen går nu i 3-skift. Redan efter 6 månader nådde vi break even. Hade vi inte sett den goda utveckling och lönsamhet som maskinen uppvisat, hade vi förstås inte valt att gå vidare, menar Patrik Jenemark, VD för Nordvalls.

- Vi hanterar idag fler förfrågningar och erbjuder våra kunder utökade valmöjligheter ”on demand” utan extra kostnader. Det ger oss en viktig styrka i en bransch med tuff konkurrens, fortsätter Patrik.

Det är, som bekant, önskvärt att minska de fasta kostnaderna, oavsett verksamhet. Nya nivåer av flexibilitet, kvalitet och produktionshastighet skapar lönsamhet och utökad flexibilitet till fördel för Nordvalls kunder.

- Med två högpresterande HP Indigo minskar vår lagerhållning avsevärt, vilket logistiskt sett skapar betydande lättnad och produktionen blir mer effektiv. I samband med vår digitala satsning har våra operatörer och biträden erbjudits möjligheter med omfattande utbildningspaket, vilket också stärker oss, säger Patrik.

- Vår andra HP Indigo WS6800, som utöver lack och stans även erbjuder avancerad efterbehandling med applikationer som hotfoil m.m. är i full produktion. Idag är vi till 15 % digitala. Om ett par år skulle det inte förvåna mig om utvecklingen tagit oss till att bli digitaliserade fullt ut, avslutar Patrik Jenemark.

Nordvalls digitalpress webb


NORDVALLS ETIKETT AB är Sveriges ledande etikettryckeri. Bolaget grundades 1907 och är familjeägt i tredje generationen. Kunderna finns främst inom segmenten läkemedel, livsmedel och dryck, logistik och transport, kemtekniskt och kosmetik samt trä-, pappers- och massaindustrin. Nordvalls omsatte ca en kvarts miljard 2014 och sysselsätter 120 medarbetare vid sina anläggningar i Sjöbo och Kungälv.

Med tillönskning om ett lyckosamt år 2016

Då var det dags att anmäla sig till att få vår årliga personaliserade kalender för 2016.

bild kalender 2016Vi håller fast vid jultraditionen och tar fram din alldeles egna kalender där varje månadsblad är unikt. Kalendern är producerad i vår HP Indigo 7800, vilket ger dig en god inblick i alla variabla produktionsmöjligheter.

2016 - nya möjligheter och utmaningar!
Under året som kommer fortsätter vi med Visutech Digital Academy. Vi kommer därmed att erbjuda flera tillfällen till inspiration och möjligheter att ta del av användbar information som hjälper i vardagen.

Missa inte chansen att registrera dig till succén som hållit i sig sedan 2005.
Kalendern skickas till dig inom några veckor.

Registrera dig snabbt och enkelt här!

Vi tackar för Scanpack 2015!

Scanpack är nu slut och vår tävling är avgjord. Vinnaren av en Apple Watch är Lasse Svärd från Gafs Kartong, grattis!

Lasse Svard

Flera nya HP Indigo pressar till Norden under Labelexpo!

Labelexpo bjöd på full fart både i antal besökare och försäljningsframgångar. Visutech fanns förstås på plats för att möta upp sina nordiska kontakter. På mässan kom också ett flertal spännande affärer till avslut.

Nordvalls etikett AB kompletterade med att installera sin andra HP Indigo WS6800. Nordvalls passade samtidigt på att teckna intentionsavtal på sin tredje press.

Danska Color Label A/S investerade även de i HP Indigo WS6800 som kommer att komplettera deras maskinpark som bl a består av en HP Indigo i samma serie.

Kartongbolaget i Hälsingborg AB tog ett stort kliv in i digital offsetproduktion med sin investering i HP Indigo 30000 B2+ format med en inline lackenhet från danska Tresu. En press särskilt utvecklad för förpackningsbranschen och specifikt för kartong.

Dessutom teckandes det även avtal om ett flertal nya ABG Digicon series 3, bland annat till Digital Etikett AS i Norge som satsar vidare med full automatiserad efterbearbetning.

- Nu hägrar ScanPack i Göteborg den 20-23 oktober. Vi ser fram emot att träffa och välkomnar våra nordiska kontakter på plats i Göteborg, avslutar Jan-Olof Jungersten.

 

press webb

 

För mer information, kontakta gärna:
Jan-Olof Jungersten, Visutech
+46 (0)31 - 743 41 00
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..">Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Över miljarden HP Indigo-tryck i Norden inom 12 månader!

De nordiska HP Indigo-kunderna har tillsammans sprängt den första gränsen av miljarder tryck under ett år. Detta räknat från augusti 2014 till augusti 2015. Ett fantastiskt resultat som vittnar om kundernas lönsamhet och utveckling. Till detta passerades också, för första gången, nu i september, över 100 miljoner HP Indigo-tryck på en enskild månad.
 
- Att våra kunder fortsatt ökar med närmare 20% löpande, år efter år, är ett starkt kvitto på vårt långsiktiga samarbete för att förädla våra kunder i den grafiska branschen, säger Jan-Olof Jungersten.
 
Lönsamheten speglas även i kundernas breddning med fler och fler produkter för varje enskild kund/varumärksägare. En målmedveten kostnadseffektivisering i kombination med enkelhet och en stark logistisk funktion har stärkt relationerna till kundens kund.
 
- Kravet från varumärkesägarna att kunna göra mer för varje kund skapar definitivt bättre lönsamhet. Antalet grafiska leverantörer blir allt färre och då är det viktigt med ett bredare erbjudande med god logistik. Ett större utbud av produkter som kunderna verkligen efterfrågar. Om utveckling fortsätter som den gör idag, kommer det bara att finnas ca 80 civiltryckerier kvar i Norden inom loppet av fyra till fem år, varav hälften i Sverige, berättar Jan-Olof.
 
Utvecklingen påskyndar även integreringen mellan de olika grafiska segmenten. Processgrafisk produktion (förpackningar), display (storformat) och marknadsgrafisk produktion (civil) kommer allt mer att smälta samma till en och samma mervärdeskedja ”supply chain”.
 
- Under de senaste 12 åren har antalet tryckvolymer i Norden, producerade i HP-Indigo, ökat med cirka 20% per år. Om ca fem år hoppas vi passera nästa miljard i volym med en fortsatt växande lönsamhet för våra kunder, avslutar Jan-Olof Jungersten.

För mer information, kontakta gärna:
Jan-Olof Jungersten, Visutech
+46 (0)31 - 743 41 00
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..">Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Tredje generationens ägare tar Kartongbolaget in i digital offsetproduktion

Kartongbolaget i Hälsingborg AB, med tre generationers erfarenhet av skräddarsydda förpackningar, har sett hur digital offsetproduktion kan tillföra verksamheten ett antal mervärden. Med fullt fokus på att möta sina kunder och deras utmaningar tar man nu ett helt nytt kliv in i den digitala förpackningsproduktionen med företagets nya HP Indigo 30 000 med vatten alternativt UV-lack online.
 
Hos Kartongbolaget är det varumärkesägarnas lönsamhet och framgång som kommer i första rummet. I Allerum utanför Helsingborg erbjuder företaget såväl idé, design och layout som konstruktion in-house. All produktion, oavsett små serier eller upp till miljontals förpackningar, sker i egen regi och i egna lokaler.
 
– Vi tar nu ett riktigt stort, och för oss nytt kliv in i den digitala offsetproduktionen av alla typer av förpackningar. Allt vi gör är med total koncentration och fullt fokus på våra kunder och deras lönsamhet, menar Joakim Johansson, VD och företagets tredje generations ägare.
 
– Genom att addera mervärden kan vi hjälpa våra kunder att lyfta sin försäljning. Vi ser en förändring och vill i god tid möta marknadens krav med en mer teknisk och unik tjänst med möjlighet till nya applikationer, berättar Joakim vidare.
 
Företagets investering i HP Indigo 30 000 medger förbättrade möjligheter att optimera produktionen. Små som stora editioner med flertalet nya applikationer för förädling och variabla möjligheter med förkortade leveranstider passar väl för företagets kunder. Den nya HP 30000-pressen kompletterar den existerande Heidelberg offsetpressen perfekt, förklarar Joakim.
 
– Att möta kunder på kunders vis har alltid varit av största vikt för oss. Med vår nya digitala offsetproduktion kan vi lättare erbjuda alternativ som kan både testas och mätas direkt på marknaden med hjälp av ett stort antal olika batcher. Vi kan därmed styra editionerna efter marknadens efterfrågan, säger Joakim stolt.
 
Med företagets nya investering uppnås även flertalet logistiska fördelar. Genom att aktivt välja vilken produktion som läggs i vilken press, så uppnås en effektivitet med större upplagor som kan ligga och rulla parallellt med medelstora och mindre editioner. Leveranstider kortas och pressarna arbetar optimalt.
 
Kartongbolaget har idag 19 anställda. Förhoppningen är nu att det ska bli fler i takt med att uppdragen och omsättningen ökar.
 
– Vi är ett kreativt och lösningsfokuserat företag och vi har alla sett fram emot detta ganska länge. Vi vill helt enkelt både bli fler och göra mer för våra kunder, avslutar Joakim Johansson glatt.

Kartongbolaget webb
Johan Gustafsson och Jan-Olof Jungersten - Visutech,
Joakim Johansson och Peter Hauggaard - Kartongbolaget

 

För mer information, kontakta gärna:
Johan Gustafsson, Visutech
+46 705-50 05 74
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.">Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Visutech stärker verksamheten i Finland med Tommi Sahlstén

Tommi Sahlsten Visutech webbSedan den 1 oktober har Visutech förstärkt verksamheten i Finland med Tommi Sahlstén. Tommi kommer att ansvara för försäljningen i Finland av Visutechs produktportfölj mot civilgrafisk bransch.

Tommi har en lång och framgångsrik erfarenhet inom grafisk bransch. Han kommer närmast ifrån Konica Minolta och har innan dess arbetat för Canon under många år.

Göteborgstryckeriet investerar vidare i HP Indigo.

Kompletterar digitala offsetparken med ännu en press med efterbehandling inline.

Det har nog inte undgått någon att Göteborgstryckeriet inte låter något falla mellan stolarna när det kommer till att välja den främsta tekniken med ett tryckresultat utöver det vanliga. Medvetna kunder vittnar om den höga nivå tryckeriet levererar vare sig det gäller konventionell eller digital offset. Tryckeriet investerar nu vidare i digital offset.

Erfarenheterna av företagets HP Indigo 5500 har varit mycket goda. Kvaliteten är jämn och pressarna är kalibrerade för att lämna samma tryck oavsett konventionell eller digital tryckning.

– Vi sköter all färghantering och kalibrerar samtliga pressar mot samma målprofil och det fungerar mycket bra. HP Indigo 5500 är mycket effektiv och bjuder på god lönsamhet. Därför har vi valt att vidareinvestera i tekniken med ytterligare en HP Indigo 5500 som nu rullar även den. Den här gången med efterbehandling från C.P.Bourg inline, berättar Tobias Hinton.

Efterbehandlingen är, som bekant, ofta en flaskhals och här finns avsevärda möjligheter att effektivisera. Genom en högkvalitativ efterbehandling är det en färdig trycksak som efter big, fals och häftning lämnar pressen med en exakt fyrkantsrygg om man så önskar.

– Med det här tillskottet har vi faktiskt kunnat spara in en hel tjänst som tidigare varit ämnad för just efterbehandling. Vi arbetar verkligen effektivt genom att vi tar hem obestrukna papperskvaliteter som går direkt i pressen med ett fantastiskt slutresultat. Vi växer stadigt digitalt, säger Tobias glatt.

De sex färgstationerna används flitigt för färger som light cyan och light magenta. Den nya pressen erbjuder även möjligheten att jobba med täckvit.

– Ja, det är verkligen värdefullt för oss som ofta jobbar med applikationer som är lite utöver det vanliga att kunna erbjuda täckvit, menar Tobias.

När det kommer till färg och papper är åsikterna helt tydliga.

– Hos oss har tonertekniken inte längre någon framtid. Det vi kan erbjuda med flytande offsetfärger digitalt är något helt annat, avslutar Tobias Hinton.

Goteborstryckeriet webb 
HP Indigo 5500 med C.P. Bourg Booklet Maker ExPress


För mer information, kontakta gärna:
Johan Gustafsson, Visutech
+46 705-50 05 74
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Dansk modekoncern vässar omfattande produktion i eget tryckeri med högpresterande flaggskeppet HP Indigo 10 000

Dansk modekoncern vässar omfattande produktion i eget tryckeri med högpresterande flaggskeppet HP Indigo 10 000. Genombrott med B2+-format  och avsevärt uppskruvade hastigheter.
 
Danska modekoncernen Bestseller, med butiker i större delen av Europa, har sedan länge försett sina butiker och marknaden med trycksaker från det egenägda tryckeriet BS-PRINTHOUSE. Produktionen är uteslutande digital då man sett att faktorer som leveranstider och kvalitet varit både oslagbara och nödvändiga för koncernens snabba flöden. Även sett ur lönsamhetsperspektiv.
 
I koncernens tryckeri ska nu två HP Indigo ersättas av en. HP Indigo 10 000 med sin oslagbara hastighet och ett maxformat som är 2,5 gånger större kommer att tillföra ytterligare produktivitet och lönsamhet.
 
- Koncernen Bestseller har redan idag en vass produktion med sina HP Indigo 5500 och 5600. Men jag överdriver inte när jag berättar att deras samlade Indigo-produktivitet idag har faktor 100, så kommer den faktorn med endast nya HP Indigo 10 000 att bli 250, menar Lars Pind, Visutech.

- Den här maskinen är med sin hastighet och formatet B2+ (75x53) ett tydligt genombrott. Med EPM (Enhanced Productivity Mode) produceras upp till 4.600 B2-ark/h. För ett företag som Bestseller innebär det bl a att stora volymer av sälj- och promotionmaterial nu kan produceras mer kostnads- och tidseffektivt. Exempelvis förväntas BS-PRINTHOUSE kunna producera större delen av företagets upplagor av posters med högsta lönsamhet i den nya pressen, berättar Lars vidare.

Henrik Dencker, Manager för BS-Printhouse inom koncernen Bestseller instämmer.
 
- EPM (Enhanced Productivity Mode) är för oss en fin lösning för att uppnå värdefull lönsamhet och snabbhet som passar perfekt vid produktion av exempelvis flyers och lösblad. Vi förväntar oss att kunna utnyttja EPM i upp till 40-50% av våra produktioner, berättar Henrik nöjt.
 
- Nu slipar vi vår ”Time to market” med höghastighetsproduktion i stabilt hög kvalitet på mer än dubbelt så stort format. Naturligtvis i kombination med variabeldata. Bara tanken på att enkelt kunna köra ett ”landscape”-format i offsetkvalitet, dessutom med variabelt tryck öppnar upp för många nya möjligheter, menar Henrik.
 
Hos BS-Printhouse ser man fram emot att de stora upplagorna av allt ifrån kataloger, flyers, foldrar och posters kommer att produceras än mer effektivt. Den optimerade produktionen kommer även att leda till ytterligare utökning av tryckeriets B2B-aktivitet.

- Redan inom loppet av 10 månader har vi en förväntad produktionsökning på upp till 75%. Vi arbetar uteslutande digitalt och med vår nya investering kan vi konvertera de upplagor vi lagt i analog offset utanför huset till att produceras inhouse. Vi kan även utöka vår försäljning B2B. Vi håller högsta möjliga jämna kvalitet och en oslagbar nivå av print on demand, avslutar Henrik Dencker.

Pressmeddelande-Bestseller 
Jan-Olof Jungersten - Visutech, Henrik Dencker - Bestseller,
René Munk Eliesen - Bestseller, Lars Pind - Visutech


För mer information, kontakta gärna:
Lars Pind, Visutech
+45 61 63 11 19 eller
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Visutech följer upp de industriella framgångarna på Skandinaviens största förpackningsmässa

Den industriella produktionens kliv in i det digitala är rejäla och talar sitt tydliga språk. Produktionen av såväl mjuka som hårda förpackningar, etiketter, krympplaster m.m. blir mer lönsamma i digital produktion samtidigt som leveranser on demand har blivit allt mer självklara. Produktionen måste svara upp till höga krav på kreativitet gällande både tryck och efterbehandling, utan att ge avkall på goda marginaler.

Tillväxten inom etikett- och förpackningsindustrin är stark och pekar på positiva framtidsutsikter. Detta gör förstås avtryck på investeringsviljan. Vi ser tydligt fortsatta satsningar på utökad kapacitet för att möta markant ökade volymer av mindre serier tillsammans med de fördelar en automatiserad efterbehandling erbjuder.

Med volymer som allt oftare ligger under 3 000 - 4 000 löpmeter blir trimmade flöden och en snabb tryckprocess än mer viktig. Idag är det vanligt att man arbetar med kampanjer och mindre produktserier på flertalet material, vilket gör att kortade ledtider och trimmad logistik blir avgörande för lönsamheten.

– Viljan att investera i digital produktion är stor, vilket vi tydligt ser på den rekordförsäljning vi gjort det senaste året, berättar Rickard Ådén, Visutech.

– Antalet order per skift ökar och med avsevärt kapade ledtider skapar det allt högre krav på en automatiserad efterbehandling för att snabbt komma till leverans. Det är också vad vi märker att våra kunder efterfrågar allt mer. Efterbehandlingen får inte bli en flaskhals som drar ner tempot logistiskt sett, fortsätter Rickard.

Under Scanpack tar vi med oss erfarenheterna och visar de mest intressanta nyheterna inom digital etikett- och förpackningsproduktion. Våra besökare får enkelt en överblick genom att besöka vår ”Digital Supermarket”. En mindre oas av kreativa industriella idéer.

HP Indigos industriella pressar är optimerade för jobb i upp till sju färger med ett stort antal för- och efterbehandlingslösningar både in line och off line (t ex Corona-behandling, torksystem med varmluft, stans/slits, UV-härdning, formning och svetsning av krympplasthylsor, bankontroll mm).

scanpackVälkommen att besöka oss på Scanpack 2015!
Monter: A 02:01

önskar vi på Visutech

Esko Label & Packaging Uppdaterar till Suite 14

Esko släpper Upgrade Kit för Illustrator pluggin.
Nya versionen bygger på Suite 14, den tidigare var baserad på 12.1
 
Denna uppdatering kräver följande av DFE´n
• IN100 v4.1.1
• IN100 v4.0.1 (iFix2 rekommenderas)
• IN50 v 4.0.1 (iFix2 rekommenderas)
• IN150 v5.0 (Indigo 20000)
och att Indigo pressen är uppdaterad för rätt DFE version
 
Följande operativsystem stöds
Windows 7, 8, 8.1
Mac OS 10.10 (Yosemite) 10.9 (Maverics), 10.8 (Moutain Lion), 10.7.x (Lion)
 
Adobe Illustrator som stöds
Adobe CS6, CC, CC2014
 
Uppdateringen stöder endast Dynamic tools.
Classic uppdateras inte
Notera att de nya funktioner som exponeras inte stöds i
kombination med DFE v4.0.1/v4.1.1
 
Uppdateringen är ”Free of charge” från ovanstående DFE versioner,
men kräver nya licenser.

Kontakta Visutech Kundcenter för mer information:
Telefon: +46 31 743 41 01
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Digital Academy lockar den grafiska branschen

Visutech Digital Academy drar allt fler deltagare från branschen till sina
resultatinriktade events.

Under en heldag med fokus på prepress och produktion för etikett- och förpackningsledet fick deltagarna delta mer ”hands on”. I en praktisk workshop i vårt democenter fick halva gruppen en hel del handfasta operatörstips och testa nyinstallerade HP Indigo WS6800.

När grupperna sedan växlades var det dags för Micael Schmidt ifrån Esko Graphics att skapa inblick i workflowlösningen Automation Engine. Viveka Lahger, UPM Raflatac presenterade ett antal nya produktnyheter av intresse för branschen.

18 personer från sju företag deltog i heldagseventet.

Redan veckan därpå kallade eventet ”Integration till den digitala världen” ytterligare 50-talet deltagare.

Med syfte att belysa vikten av enkelhet vid beställning och automatisering av produktionsprocessen för trycksaker bjöd vi in några inspirerande talare med god inblick för att belysa frågan.

Ola Karlsson, Branschkoll inledde med att visa på ett antal intressanta trycksakslösningar som rönt framgång runt om i världen. Vidare presenterade Robert Lönn, Uniqueue hur de arbetat med fackförbundet Kommunal för att effektivisera deras trycksaksproduktion.

Ishu Kurana, presenterade Esko Graphics effektiva produktportfölj och Stein Høiem från Impleo visade grunderna i sitt koncept med hjälp av kunden Henrik Frydendahl, Zeuner Grafiks i Danmark.

Avslutningsvis knöts banden ihop i en engagerande paneldiskussion, ledd av Ola Karlsson, i fullsatt biosalong.

Visutech Digital Academy erbjuder intressanta och resultatinriktade events, utbildningar och seminarier för dig som jobbar med grafisk produktion. Allt med största vikt på att erbjuda de bästa seminarierna och föreläsarna. Välkommen att delta vid nästa event!

Visutechs kunder fortsätter att investera i lönsam produktion

Ökad lönsamhet och ännu fler investeringar i HP Indigo under hösten 2014. - Vårt försäljningsresultat för senaste året per siste juni uppgick till 224 miljoner (202 miljoner) vilket indikerar på en ökad förståelse för breda och effektiva produktionslösningar med både tryck och efterbehandling i fokus, menar Johan Lidström, Visutech.
 
Tillväxten för ”digital offset” har under hösten visat sig särskilt stark och investeringarna fortsätter speciellt gällande integreringar. Nu ser vi även tydliga tendenser som visar att företag med kommersiell produktion vill öka sin produktivitet med hjälp av nya digitala investeringar.
 
- Inte minst kan vi se att allt fler tar ett helhetsgrepp med koncentration på produktion, flöden och effektiv efterbehandling som gynnar slutkunden. Ett exempel är två av branschens större aktörer, Ineko och Exaktaprinting, som nu väljer att vidare investera i nya HP Indigo 7800 med automatiserad efterbehandling från C.P. Bourg, berättar Johan vidare.
 
Ineko Stockholm, befintlig HP Indigo-användare, har valt att utöka sin maskinpark och därmed dubbla sin kapacitet med senaste Serie-3 pressen HP Indigo 7800. Utöver tryck på standardsubstrat, kommer denna press även att trycka på plast och vinyl. Detta har Ineko tidigare hanterat med traditionell offset. Tillsammans med Ineko Göteborg har man idag tre HP Indigo-pressar i koncernen.
 
Ineko, som ofta visat prov på att de ligger i teknikens framkant, har nu även valt att satsa med nyinvesteringar även inom efterbehandling. Hos Ineko i Göteborg installerades i december både limbindare med full automatik, så väl som flöden och en ny bookletmaker (häft, fals och 3-kniv) för både in- och offlineproduktion. Båda dessa utrustningar från C.P. Bourg frigör tid och höjer kapaciteten avsevärt.

Exaktaprinting har investerat i ytterligare en Serie-3 press. En HP Indigo 7800 samt en bookletmaker från C.P. Bourg. I Malmö har nu företaget två HP Indigo 7800 och totalt i koncernen finns nu fyra HP Indigo-pressar. Detta i och med de maskiner som finns hos AM Tryck och förvärvet av Sjuhäradsbygdens Tryckeri.

Även norska företaget Zoom, väljer att satsa på kommersiellt tryck med HP Indigo.
 
Tidigare under hösten 2014 har satsningar inom industrin gjorts av Nordvalls Etikett i Sjöbo, Skipnes Etikett i Trondheim, Scanket i Birkerød och Etiflex i Them, båda i Danmark.

 

Bourg-Booklet-Maker-ExPress-HP-Indigo

Scanket A/S ser tydliga synergier av två HP Indigo med efterbehandling in-line

Scanket A/S är klara över att bibehålla sin position som störst aktör i Skandinavien på etikett- och flexibelt förpackningstryck. I linje med den strävan går förstås även företagets satsningar på att ständigt ligga i yttersta framkant produktionstekniskt.   

- Kunden och lösningen är vad som styr våra val i första hand. Flexibilitet, en lösningsorienterad inställning och en nära relation till kunderna är vår väg till affärsnytta, menar Martin Fundal, VD på Scanket.

Företaget var snabbt i sin omställning till digitalt etikett- och förpackningstryck och fann redan år 2000 sin första lösning i digital offset med HP Indigo. Åren har gått svindlande snabbt och nu tar man, efter flertalet HP Indigo-installationer, ännu ett steg. Satsningen är HP´s senaste release - en HP Indigo ws6800 som rullar i tvåskift jämsides med en HP Indigo ws6600.

- Här har vi nu en optimal lösning med två kompetenta maskiner i tvåskift som vi fritt kan flytta jobben emellan och då uppnår värdefulla logistiska vinster. Pressarna i sig erbjuder precis det jag kallar "HP-stabilitet" med högsta möjliga produktionshastighet och bibehållen kvalitet. Ett jobb som vi förut behövde en månad på oss att hantera tar oss idag faktiskt bara två dagar, fortsätter Martin nöjt.

7-färgstryck, primer och ytbehandling med lack, laminat, hotfoil och stansning. Med samtliga efterbehandlingsfunktioner in-line är det en leveransfärdig produkt som lämnar pressarna.

- Detta är ännu en av de stora produktionsfördelar vi uppnått med den nya maskinparken, som i sig blir till en kundfördel med lönsamhet som slutresultat. Snabba leveranser av högkvalitativa kreativa etiketter och flexibla förpackningar oavsett upplagans storlek. Det är inte sällan vi konverserar med kunder kring utvecklingen av deras produkter efter att ha sett dem i hyllan. Och det utbytet uppskattas verkligen, berättar Martin.

Minskat behov av lagringsutrymme samt en avsevärt lägre grad av handpåläggning har också resulterat i att betydelsefulla besparingar har kunnat genomföras.

- Det känns verkligen bra att vi tillsammans med Scanket har skapat den optimala lösningen för deras produktivitet och lönsamhet. Vi kan konstatera att synergierna av deras två HP Indigo med efterbehandling in line tydligt har skapat exakt den effektivitet som önskades, vilket förstås är mer än glädjande avslutar Bjarne Petersen, Visutech.

 martin scanket webb
Martin Fundal & Poul Vium

Fullsatt öppet hus hos Visutech

Tema: Digital Etikettproduktion – Lönsamhet framför volym

Ett 70-tal besökare deltog  tisdagen den 8 april när Visutech Digital Academy anordnade ett Öppet hus i Mölndal under rubriken: Digital Etikettproduktion – Lönsamhet framför volym. Aktörer som Nordvalls, Lexit, Antonsson Etikett, Skanem, Eson Pac och CCL Label fanns på plats.

Ronen Samuel, General Manager, HP Indigo, EMEA, öppnade dagens event med att tala om de stora möjligheter som finns inom digitalt etikett- och förpackningstryck om man lyckas anpassa sig efter de snabba förändringar som präglar marknaden idag. Tydliga trender med exempelvis multimedialösningar, QR-koder och personalisering som genererar mervärden för varumärkesägarna blir allt mer en vardag.

Förmiddagen avslutades med en paneldebatt med två mycket framgångsrika företag inom etikettbranschen - St-Luc, Belgien och Vila Etiketten, Holland, som båda investerat i flera HP Indigo ws6600. Tryckerierna berättade om lönsamhet, arbetsflöden, fördelar, prestanda, kostnader och sina erfarenheter av åren tillsammans med HP Indigo.

- Vi märkte tydligt att paneldebatten var mycket uppskattad. Då nästan alla våra besökare var etikettproducenter, kunde de relatera frågorna och svaren till sin egen verksamhet. Det här är definitivt något vi kommer att göra igen,  berättar Rickard Ådén, Visutech.
Här kan du se hela paneldebatten:

Skarmavbild 2014-05-07 kl. 11.59.16
Eftermiddagen inleddes med presentationer från HP partners; Esko Graphics, Label Traxx, CERM och A B Graphic. Alla besökare delades därefter in i fem mindre grupper för en rundtur i byggnaden där det gavs möjlighet att fördjupa sig i respektive partners lösningar.

I demohallen fanns A B Graphic med deras Digicon Lite, en mindre efterbehandlare som lackerar, laminerar, stansar och skär etiketter för direkt leverans på rulle. Där fanns förstås även en HP Indigo ws6600 som producerade digitaltryckta etiketter med EPM (Enhanced productivity mode). Den senaste generationens HP Indigo-pressar erbjuder nu möjligheten att trycka med EPM. Det innebär att man använder endast tre färger (CMY) istället för fyra (genom att eliminera den svarta färgen). Man kan då producera 33% snabbare, göra betydande kostnadsbesparingar och samtidigt bibehålla HP Indigos välrenommerade tryckkvalitet.

Maskinen i demohallen är såld och är nu redan i drift hos Ellco Etikett Trykk i Norge. Stort grattis Ellco!

Vi säger också grattis till Pär-Anders Bäcklund, Antonsson Etikett som vann en iPad Mini i vår tävling för dagen!

- Den fantastiska uppslutningen i antalet besökare och den positiva responsen vi kunnat utläsa i utvärderingsformulären gör att vi känner oss än mer motiverade att fortsätta vårt arbete i Visutech Digital Academy. Vi är redan igång med planering av nya spännande och resultatinriktade events, utbildningar och seminarier för dig som jobbar med grafisk produktion, avslutar Trond Nilsen, ansvarig för Visutech Digital Academy.