PunaMusta invests in digital offset and purchase Finland’s first HP Indigo 12000 Digital Press.


Visutech in Finland sold an HP Indigo 12000 digital press, a digital offset machine in B2 format. It is the first HP Indigo 12000 digital press that crosses the Finnish border. Visutech delivers and installs the new press at the production facility in Joensuu in beginning of 2018.

Visutech växer kraftigt inför nästa lågkonjunktur.


Vi har nu andats in hela högkonjunkturen, med senaste Drupa-mässan som kronan på verket. Nästa lågkonjunktur är i antågande och med den kommer nya spännande transformationer för den grafiska branschen.

Förutom en fortsatt växling från det minskande analoga till det mer lönsamma digitala produktionerna bland de civilgrafiska tryckerierna ser vi nu stark tillväxt inom förpackningsindustrin, både vad gäller etiketter, men framförallt den kommande växlingen inom flexibla förpackningar och kartong.

Visutech udvider igen

Lige inden jul er det med stor glæde at vi kan meddele den grafisk industri i Danmark, at vi nu igen udvider teamet i Visutech A/S. Per 1. februar 2018 bliver Henrik Dencker en del af vort salgsteam i Danmark.

Sammen med Bjarne Petersen vil Henrik’s hovedfokus være på de industrielle print løsninger som Visutech A/S tilbyder, via HP Indigo, til industrien. Omen vi har en stærk position i Danmark specielt hvad angår digital etiketteproduktion, ser vi et uopdyrket potentiale her og et endda endnu større indenfor produktion af sleeves, inmould og flexibel emballage hvor HP Indigo tilbyder en vifte af høj-interessante løsninger.

Full fart på Labelexpo


Labelexpo i slutet av september bjöd på full fart både i antal besökare och försäljningsframgångar. Visutech fanns förstås på plats för att möta upp de nordiska kunderna och branschkollegor. På mässan kom också ett flertal spännande affärer till avslut.

4Labels från Danmark, en specialist inom etikettryck för hushållsartiklar samt mat och dryck, tecknade avtal om ytterligare en HP Indigo WS6800 digital press. Investeringen är en konsekvens av en kraftig kapacitetsexpansion som ligger till följd av de framgångar 4Labels har skapat. Den nya tryckmaskinen installeras i 4Labels nya produktionsanläggning senare i år.

Fina framgångar under inledningen av det nya halvåret.


Det har varit en strålande inledning av det nya halvåret för Visutech som under årets tredje kvartal har levererat och installerat flertalet nya maskiner.

Green Graphic från Ikast i Danmark har tagit ett första, men väldigt stort, kliv in i HP Indigos digitala trycklösningar och investerat i en HP Indigo 12 000. Green Graphic är ett stort kommersiellt tryckeri och bedriver sin verksamhet som en ren underleverantör till reklambyråer och andra tryckerier.

Markbladet digitaltryck utökar kvalitén med en 7:e tryckfärg speciellt för svartvita bilder


Markbladet digitaltryck och printshop
fokuserar på fotoapplikationer som t.ex. fotoböcker, fotokalendrar, gratulationskort, professionella fotografier och mycket mera i sina två HP Indigo digitala tryckpressar. I somras investerade de i en ny HP Indigo 7900 och då fanns möjlighet till att utöka med ett 7:e färgverk, vilket nu är installerat. 

Den extra färgen Light Black används tillsammans med vanlig svart i tvåfärgstryck för svartvita monokroma fotografier. Light Black gör gråtonernas övergångar mjukare och förbättrar kvaliteten på bilderna.

StrongPoint Labels ranks no. 1 in the world!


PrintOS Print Beat are a performance dashboard that brings the HP Indigo users full visibility of near real-time and historical data of the of the press and easy access to key performance indicators, such as print volume, failure rates, restart rates and optimal use of main consumables.

PrintOS Print Beat has a ranking indicator for customer site comparison to other HP Indigo print service providers in their country, region and worldwide on a weekly basis.

Flera nya investeringar i digital offset med HP Indigo


Under juni månad levererar och installerar Visutech tre HP Indigo 7900 digitala tryckpressar. Värdet på dessa investeringar uppgår till cirka 17 miljoner kronor tillsammans. De nya digitala offsetpressarna ger möjlighet till absolut högsta tryckkvalitet och har alla sju färgverk som innebär en färgrymd utöver det vanliga. Med sju färgverk finns möjlighet till att trycka med CMYK plus Light Cyan och Light Magenta eller med CMYK plus Orange, Violett och Grönt (HP Indichrome Plus).

Joma Grafisk Produktion, som numera ägs av Åtta45 Tryckeri, investerar i ytterligare en HP Indigo för att möta en ökad efterfråga på digital offset. Med den nya HP Indigo 7900, som installeras på produktionsanläggningen i Ljungby, utökas kapaciteten markant på digitaltrycksidan.

Markbladet digitaltryck och printshop byter en av sina två HP Indigo 5500 till en HP Indigo 7900, för att kunna öka sin produktion av fotoapplikationer, där den egenutvecklade sajten Fotoklok.se står för en stor del av jobbtillförseln. De extra färgverken i tryckpressen kommer i första hand att användas till light-färger. När Light Cyan och Light Magenta används tillsammans med CMYK hjälper de till att ge en förbättrad bild med mjukare tonövergång och mättade färger. Detta skapar ett fotorealistiskt utseende som förbättrar kvaliteten på fotoprodukter såsom fotoböcker, kalendrar och mycket mer.

TMG Tabergshar noterat trenden att kunder allt oftare efterfrågar mindre upplagor med snabbare leveranstid, men utan att vilja göra avkall på kvaliteten. Därför satsar TMG Tabergs vidare på digital offset. De har sedan tidigare en HP Indigo 7500 och dubblar nu kapaciteten genom investeringen av en HP Indigo 7900.

För mer information:
Johan Gustafsson, Visutech
+46 (0)705 50 05 74
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

HP Indigo-tryck ökar kraftigt i hela Norden.


Även om man kan se en liten ökad positiv känsla hos tryckerierna (Trykkeriernes humør stiger), så visar de senaste mätningarna att den grafiska industrin i allmänhet fortsatt är under press med en minskad produktion. Det senare stämmer dock inte för Visutechs kunder i Norden som jobbar med digital offset och HP Indigo.

”Vi ser en rejäl och stabil ökning av tryckvolym i Norden”, säger Johan Lidström nordisk försäljningschef på Visutech och berättar vidare att tryckvolymen i hela Norden ökade med 47 % från mars 2016 till mars 2017 och nådde under mars upp till en total volym på en bra bit över 110 miljoner tryck per månad. För de tre första månaderna i 2017 har antalet tryck i HP Indigo-pressar i Norden ökat med 36 % jämfört med motsvarande period under 2016.

Digitaltryck och reklambyrå blev lyckad satsning för AM-tryck.


En komplett reklambyrå med fokus på e-handel och ett vasst digitaltryckeri blev framgångskonceptet för AM-tryck i Hässleholm. Med en kraftig investering i storsäljaren HP Indigo 7900 förbereder man nu för nästa steg. – Nu slår vi ihop våra verksamheter, integrerar vår byrå och byter namn till Exakta Creative, berättar Jörgen Lindhé, som är vd på AM-tryck.

Ända sedan början av 1950-talet har AM-tryck levererat kvalitetstryck i Hässleholm. På 1980-talet började man arbeta med reklam, som en del av sitt erbjudande. Men det stora lyftet kom 2011, då trotjänarna Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize, tillsammans med Exakta, köpte ut de gamla ägarna och tog över.

HP Indigo 12000 Digital Press kommer till Danmark.


Visutech Danmark har sålt en HP Indigo 12000 Digital Press, som lanserades under Drupa 2016. Det är den andra HP Indigo digitala offsetmaskinen i B2-format som korsar den danska gränsen. Installation av den nya pressen kommer att ske i början av hösten hos ett stort kommersiellt tryckeri.

Läs mer om HP Indigo 12000 här.

För mer information, kontakta:

Per Arild, Visutech
+45 31 20 10 22 eller
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Lars Pind, Visutech
+45 61 63 11 19 eller
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

HP Indigo technology helped power the latest Nestlé personalised campaign for KitKat

Ultimate Digital print expertise and unique Smartflow web to print system have combined to deliver KitKat personalised packs linked to an exciting social media campaign.

The promotion features across all KitKat packs and from 1st February consumers have been entering on-line using the wrapper codes. Lucky winners can upload photos and personalised ‘Break Messages’ to produce their own unique KitKat wrapper. The personalised KitKat 4 Finger Milk packs are packed on production lines at Nestle, York factory and each is posted to the winners in a gift box.

Nestle confectionery’s Business Unit Head, KitKat and Biscuits, Haseeb Rahmen, said ‘This promotion taps in to the current trend for personalisation, giving consumers the chance to win a personalised 4 Finger pack for themselves or to give to a friend or loved one. More than 56,000 unique personalised packs will be on offer in the prize promotion. The campaign has been backed with a £1m media budget across digital and social media.’

The team at Ultimate Digital were involved from the initial project conception being recognised as a world leader in HP Indigo digital print technology but they have also delivered several other aspects of this ambitious campaign. The company’s unique bespoke web to print Smartflow system originally developed to streamline their design to print process and rip millions of individual artworks to its digital presses also has the capability to fully interact with front end consumer websites to deliver a complete on-line platform for digital web to print campaigns. Smartflow has been used in this way for this KitKat project and it also provides complete supply chain control, traceability and individual product and detailed report analysis.

Chris Tonge, Executive Director, Ultimate Group, ‘It’s fantastic to be involved in such a high profile digital personalisation project for such an iconic Nestle brand. Now the first personalised packs are starting to arrive with customers, I am sure the social media campaign on Facebook, and YouTube etc will really start to gain momentum.

There have been many challenges to overcome with this project initially to supply a digitally printed film that would pack really fast down a normal production line incorporating both a release lacquer and cold seal to replicate conventionally printed KitKat film.
However, after a couple of trials this was achieved and the design is being digitally printed using 4 colour process and white. We can use either of our HP Indigo presses to achieve the Nestle standard.

The personalised packs are printed in weekly batches of around 7-8000 packs and each one has a unique barcode and identification code generated from Smartflow. The printed reels from Ultimate Digital are then delivered back to Nestle for packing.

Once packed the personalised packs are returned back to Ultimate for the individual packing and despatch process. Each pack is scanned with the unique image appearing on screen to check and the customer address label is generated by Smartflow, put into a gift box and collected by Royal Mail for delivery.

Stephanie Scales, Brand Manager, KitKat and Biscuits, ‘It has been really great working with the Ultimate Digital team. It was clear from the start that they were experts in digital print and Smartflow and their in-house packing and distribution capability has helped Nestle deliver probably the most complicated campaign we have attempted. The up take by customers to personalise their packs and activity on social media has been excellent but now it should start to really happen.

kitkat

 

PackageMedia skalar upp till digital stordrift


Efter tio år som helt digitalt tryckeri inom förpackningslösningar tar nu PackageMedia nästa steg. Med en storinvestering i bland annat en HP Indigo 30 000 skalar man upp sin kapacitet och förbereder sig för digital stordrift.  
– Vi vill göra vår produktion mer effektiv, så vi kan erbjuda högre kapacitet och leverera större volymer till industrin, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice VD på PackageMedia.

Redan på 1990-talet började PackageMedia använda digital tryckteknik, som ett av de första tryckerierna i världen. 2007 gav sig företaget in i förpackningsbranschen och blev samtidigt en del av Finlands största förpackningsproducent Pyroll Group. I dag är PackageMedia 100 procent digitalt och tillhör ett av de ledande tryckerierna i Norden inom förpackningslösningar.
Men trots lång erfarenhet av digital teknik tycker Vesa-Matti Marjamäki att man fortfarande befinner sig i uppstart.

Nu planerar företaget att skala upp sin kapacitet ytterligare. Det gör man genom en storinvestering på cirka tre miljoner euro, som bland annat rymmer en HP Indigo 30 000 och en del utrustning för efterbehandling.

– Förutom Indigo-maskinen investerar vi också i en ny lackenhet från Tresu, en ny stans från KAMA, folieringsutrustning och mjukvarulösningar.

Investeringen föregicks av en noggrann analys av alla tänkbara lösningar på marknaden. I slutändan var det bara ett par maskiner kvar, som kunde erbjuda B2-fomat. Valet föll på en av HPs största tryckpressar.

– B2-formatet är väldigt optimalt för vår produktion och ger oss en kraftigt ökad kapacitet.
HP Indigo är mest kostnadseffektiv och snabbast.

Många konkurrenter har nischat sig mot olika industrisegment, PackageMedia har istället valt att satsa brett och addera nya digitala lösningar till sina trycktjänster. Bland annat genom ett helt nytt analysverktyg, PackageMedia digital services.

– Det bygger på att vi adderar en unik identitet till varje förpackning direkt vid tryckning, som vi sedan kan använda för att bygga olika lösningar, där kunderna direkt kan mäta resultatet av sin insats.

Försäljning och installation har genomförts av HP:s partner i Norden, Visutech, som sedan lanseringen av Indigo 1994 redan har gjort ett flertal installationer av HP Indigo-maskiner i Finland.

– Marknaden ökar kraftigt vad gäller både digitalisering och förpackningar. PackageMedia har tagit en tätposition inom digitala förpackningslösningar och är en av huvudaktörerna i Norden. Vi är väldigt stolta över att ha inlett ett strategiskt samarbete med PackageMedia och deras innovativa team, säger Gido van Prag, General Manager på HP EMEA Graphics Solutions Business.

Handshake-PackageMedia-Pyroll-HP 450
I bilden från vänster: Aleksi Uusitalo, styrelsemedlem Pyroll, Vesa-Matti Marjamäki, vice VD PackageMedia, Mauri Reinilä, VD PackageMedia, Gido van Praag, General Manager HP EMEA Graphics Solutions Business och Niilo Pöyhönen, vice VD Pyroll förpackning.

För mer information, kontakta:

 

Visutech förstärker i Danmark med Per Arild


Per-ArildPer börjar på Visutech den 1 februari och förstärker verksamheten i Danmark som Country Manager.

Per har mer än 30 års internationell erfarenhet av den grafiska branschen och har bland annat arbetet i 25 år med offset hos Heidelberger Druckmaschinen Ag och i 3 år på HP Indigo i Asien som category/segment manager.

Per kommer senast ifrån Glunz & Jensen som levererar prepress-lösningar till offset- och  flexotryckproduktion, där han var global sälj-, marknads- och servicedirektör.

Vi hälsar Per välkommen och ser med stora förväntningar fram emot resultaten i Danmark framgent.

Visutech lockar tunga namn till Sign & Print

Elanders digitala storsatsning, nyckeln bakom norska Gelatos framgång och 3D-print i praktiken. Det är några av höjdpunkterna när Visutech flyttar in sin Digital Academy på Sign & Print Scandinavia.
– Vi vill hjälpa våra kunder och partners genom att dela med oss av kunskap och erfarenhet inom digitaltryck, säger Trond Nilsen, som ansvarar för Visutech Digital Academy.

Sedan 2011 har Visutech arrangerat sin Digital Academy. I dag genomförs akademin cirka en gång i månaden, antingen hos Visutech i Mölndal utanför Göteborg eller som en turné runt om i Norden.

– Oftast samlas vi runt något tema och bjuder in intressanta talare som kan bidra med kunskap och erfarenhet inom dessa områden.

Under Sign & Print kommer Visutech att bygga en egen scen och för första gången ta Digital Academy till mässan. Det blir program varje dag mellan 10-12 och 14-16, med minst fyra spännande föreläsningar om dagen.

– Vi ser att det finns ett stort intresse för digitaltryck och ett sug efter kunskap, därför gör vi den här aktiviteten.

Totalt medverkar cirka 16 intressanta föredragshållare från branschen, som kommer att ge olika exempel på hur de arbetar med digitaltryck.

En av höjdpunkterna är historien om Elanders jättesatsning på digitaltryck, som lanserades på Drupa i år. Peter Sommer CEO Europa och Gustaf Albert VD Sverige, kommer att berätta om företagets nya inriktning.

– Det blir väldigt spännande att få höra om hur de resonerade och deras tankar om framtiden, säger Trond.

En annan spännande historia är om den norska aktören Gelato, som sedan starten 2008 vuxit kraftigt utan att äga en enda tryckpress.  Vi får lyssna på Gelatos operativa chef Fredrik Andersson som berättar om företagets annorlunda, men framgångsrika modell, där hela affären sker on-line.
Lilach Sapir från Massivit kommer att berätta om ny 3D-tekniken i storformat.

– Det här är den stora nyheten på mässan, där vi inte bara får höra om alla fantastiska möjligheter, utan kan se konkreta exempel på plats, genom att vi har en Massivit 1800 3D-skrivare i montern.
Bröderna Billes medverkar också och berättar om sin resa från ett litet tryckeri inom screentryck till ett av Sveriges bredaste och mest innovativa tryckeri.

– Billes har blivit en av de största aktörerna i den grafiska branschen och kan göra nästan vad som helst i sitt tryckeri. De kommer också att berätta om sitt nya beställningssystem POFF, där cirka 60 procent av alla Billes ordar i dag kommer in.

Här är hela programmet på mässan.