Markbladet digitaltryck utökar kvalitén med en 7:e tryckfärg speciellt för svartvita bilder
Markbladet digitaltryck och printshop fokuserar på fotoapplikationer som t.ex. fotoböcker, fotokalendrar, gratulationskort, professionella fotografier och mycket mera i sina två HP Indigo digitala tryckpressar. I somras investerade de i en ny HP Indigo 7900 och då fanns möjlighet till att utöka med ett 7:e färgverk, vilket nu är installerat.
Den extra färgen Light Black används tillsammans med vanlig svart i tvåfärgstryck för svartvita monokroma fotografier. Light Black gör gråtonernas övergångar mjukare och förbättrar kvaliteten på bilderna.
StrongPoint Labels ranks no. 1 in the world!
PrintOS Print Beat are a performance dashboard that brings the HP Indigo users full visibility of near real-time and historical data of the of the press and easy access to key performance indicators, such as print volume, failure rates, restart rates and optimal use of main consumables.
PrintOS Print Beat has a ranking indicator for customer site comparison to other HP Indigo print service providers in their country, region and worldwide on a weekly basis.
Flera nya investeringar i digital offset med HP Indigo
Under juni månad levererar och installerar Visutech tre HP Indigo 7900 digitala tryckpressar. Värdet på dessa investeringar uppgår till cirka 17 miljoner kronor tillsammans. De nya digitala offsetpressarna ger möjlighet till absolut högsta tryckkvalitet och har alla sju färgverk som innebär en färgrymd utöver det vanliga. Med sju färgverk finns möjlighet till att trycka med CMYK plus Light Cyan och Light Magenta eller med CMYK plus Orange, Violett och Grönt (HP Indichrome Plus).
Joma Grafisk Produktion, som numera ägs av Åtta45 Tryckeri, investerar i ytterligare en HP Indigo för att möta en ökad efterfråga på digital offset. Med den nya HP Indigo 7900, som installeras på produktionsanläggningen i Ljungby, utökas kapaciteten markant på digitaltrycksidan.
Markbladet digitaltryck och printshop byter en av sina två HP Indigo 5500 till en HP Indigo 7900, för att kunna öka sin produktion av fotoapplikationer, där den egenutvecklade sajten Fotoklok.se står för en stor del av jobbtillförseln. De extra färgverken i tryckpressen kommer i första hand att användas till light-färger. När Light Cyan och Light Magenta används tillsammans med CMYK hjälper de till att ge en förbättrad bild med mjukare tonövergång och mättade färger. Detta skapar ett fotorealistiskt utseende som förbättrar kvaliteten på fotoprodukter såsom fotoböcker, kalendrar och mycket mer.
TMG Tabergshar noterat trenden att kunder allt oftare efterfrågar mindre upplagor med snabbare leveranstid, men utan att vilja göra avkall på kvaliteten. Därför satsar TMG Tabergs vidare på digital offset. De har sedan tidigare en HP Indigo 7500 och dubblar nu kapaciteten genom investeringen av en HP Indigo 7900.
För mer information:
Johan Gustafsson, Visutech
+46 (0)705 50 05 74
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
HP Indigo-tryck ökar kraftigt i hela Norden.
Även om man kan se en liten ökad positiv känsla hos tryckerierna (Trykkeriernes humør stiger), så visar de senaste mätningarna att den grafiska industrin i allmänhet fortsatt är under press med en minskad produktion. Det senare stämmer dock inte för Visutechs kunder i Norden som jobbar med digital offset och HP Indigo.
”Vi ser en rejäl och stabil ökning av tryckvolym i Norden”, säger Johan Lidström nordisk försäljningschef på Visutech och berättar vidare att tryckvolymen i hela Norden ökade med 47 % från mars 2016 till mars 2017 och nådde under mars upp till en total volym på en bra bit över 110 miljoner tryck per månad. För de tre första månaderna i 2017 har antalet tryck i HP Indigo-pressar i Norden ökat med 36 % jämfört med motsvarande period under 2016.
Digitaltryck och reklambyrå blev lyckad satsning för AM-tryck.
En komplett reklambyrå med fokus på e-handel och ett vasst digitaltryckeri blev framgångskonceptet för AM-tryck i Hässleholm. Med en kraftig investering i storsäljaren HP Indigo 7900 förbereder man nu för nästa steg. – Nu slår vi ihop våra verksamheter, integrerar vår byrå och byter namn till Exakta Creative, berättar Jörgen Lindhé, som är vd på AM-tryck.
Ända sedan början av 1950-talet har AM-tryck levererat kvalitetstryck i Hässleholm. På 1980-talet började man arbeta med reklam, som en del av sitt erbjudande. Men det stora lyftet kom 2011, då trotjänarna Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize, tillsammans med Exakta, köpte ut de gamla ägarna och tog över.
HP Indigo 12000 Digital Press kommer till Danmark.
Visutech Danmark har sålt en HP Indigo 12000 Digital Press, som lanserades under Drupa 2016. Det är den andra HP Indigo digitala offsetmaskinen i B2-format som korsar den danska gränsen. Installation av den nya pressen kommer att ske i början av hösten hos ett stort kommersiellt tryckeri.
Läs mer om HP Indigo 12000 här.
För mer information, kontakta:
Per Arild, Visutech
+45 31 20 10 22 eller
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Lars Pind, Visutech
+45 61 63 11 19 eller
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
HP Indigo technology helped power the latest Nestlé personalised campaign for KitKat
Ultimate Digital print expertise and unique Smartflow web to print system have combined to deliver KitKat personalised packs linked to an exciting social media campaign.
The promotion features across all KitKat packs and from 1st February consumers have been entering on-line using the wrapper codes. Lucky winners can upload photos and personalised ‘Break Messages’ to produce their own unique KitKat wrapper. The personalised KitKat 4 Finger Milk packs are packed on production lines at Nestle, York factory and each is posted to the winners in a gift box.
Nestle confectionery’s Business Unit Head, KitKat and Biscuits, Haseeb Rahmen, said ‘This promotion taps in to the current trend for personalisation, giving consumers the chance to win a personalised 4 Finger pack for themselves or to give to a friend or loved one. More than 56,000 unique personalised packs will be on offer in the prize promotion. The campaign has been backed with a £1m media budget across digital and social media.’
The team at Ultimate Digital were involved from the initial project conception being recognised as a world leader in HP Indigo digital print technology but they have also delivered several other aspects of this ambitious campaign. The company’s unique bespoke web to print Smartflow system originally developed to streamline their design to print process and rip millions of individual artworks to its digital presses also has the capability to fully interact with front end consumer websites to deliver a complete on-line platform for digital web to print campaigns. Smartflow has been used in this way for this KitKat project and it also provides complete supply chain control, traceability and individual product and detailed report analysis.
Chris Tonge, Executive Director, Ultimate Group, ‘It’s fantastic to be involved in such a high profile digital personalisation project for such an iconic Nestle brand. Now the first personalised packs are starting to arrive with customers, I am sure the social media campaign on Facebook, and YouTube etc will really start to gain momentum.
There have been many challenges to overcome with this project initially to supply a digitally printed film that would pack really fast down a normal production line incorporating both a release lacquer and cold seal to replicate conventionally printed KitKat film.
However, after a couple of trials this was achieved and the design is being digitally printed using 4 colour process and white. We can use either of our HP Indigo presses to achieve the Nestle standard.
The personalised packs are printed in weekly batches of around 7-8000 packs and each one has a unique barcode and identification code generated from Smartflow. The printed reels from Ultimate Digital are then delivered back to Nestle for packing.
Once packed the personalised packs are returned back to Ultimate for the individual packing and despatch process. Each pack is scanned with the unique image appearing on screen to check and the customer address label is generated by Smartflow, put into a gift box and collected by Royal Mail for delivery.
Stephanie Scales, Brand Manager, KitKat and Biscuits, ‘It has been really great working with the Ultimate Digital team. It was clear from the start that they were experts in digital print and Smartflow and their in-house packing and distribution capability has helped Nestle deliver probably the most complicated campaign we have attempted. The up take by customers to personalise their packs and activity on social media has been excellent but now it should start to really happen.
PackageMedia skalar upp till digital stordrift
Efter tio år som helt digitalt tryckeri inom förpackningslösningar tar nu PackageMedia nästa steg. Med en storinvestering i bland annat en HP Indigo 30 000 skalar man upp sin kapacitet och förbereder sig för digital stordrift.
– Vi vill göra vår produktion mer effektiv, så vi kan erbjuda högre kapacitet och leverera större volymer till industrin, säger Vesa-Matti Marjamäki, vice VD på PackageMedia.
Redan på 1990-talet började PackageMedia använda digital tryckteknik, som ett av de första tryckerierna i världen. 2007 gav sig företaget in i förpackningsbranschen och blev samtidigt en del av Finlands största förpackningsproducent Pyroll Group. I dag är PackageMedia 100 procent digitalt och tillhör ett av de ledande tryckerierna i Norden inom förpackningslösningar.
Men trots lång erfarenhet av digital teknik tycker Vesa-Matti Marjamäki att man fortfarande befinner sig i uppstart.
Nu planerar företaget att skala upp sin kapacitet ytterligare. Det gör man genom en storinvestering på cirka tre miljoner euro, som bland annat rymmer en HP Indigo 30 000 och en del utrustning för efterbehandling.
– Förutom Indigo-maskinen investerar vi också i en ny lackenhet från Tresu, en ny stans från KAMA, folieringsutrustning och mjukvarulösningar.
Investeringen föregicks av en noggrann analys av alla tänkbara lösningar på marknaden. I slutändan var det bara ett par maskiner kvar, som kunde erbjuda B2-fomat. Valet föll på en av HPs största tryckpressar.
– B2-formatet är väldigt optimalt för vår produktion och ger oss en kraftigt ökad kapacitet.
HP Indigo är mest kostnadseffektiv och snabbast.
Många konkurrenter har nischat sig mot olika industrisegment, PackageMedia har istället valt att satsa brett och addera nya digitala lösningar till sina trycktjänster. Bland annat genom ett helt nytt analysverktyg, PackageMedia digital services.
– Det bygger på att vi adderar en unik identitet till varje förpackning direkt vid tryckning, som vi sedan kan använda för att bygga olika lösningar, där kunderna direkt kan mäta resultatet av sin insats.
Försäljning och installation har genomförts av HP:s partner i Norden, Visutech, som sedan lanseringen av Indigo 1994 redan har gjort ett flertal installationer av HP Indigo-maskiner i Finland.
– Marknaden ökar kraftigt vad gäller både digitalisering och förpackningar. PackageMedia har tagit en tätposition inom digitala förpackningslösningar och är en av huvudaktörerna i Norden. Vi är väldigt stolta över att ha inlett ett strategiskt samarbete med PackageMedia och deras innovativa team, säger Gido van Prag, General Manager på HP EMEA Graphics Solutions Business.
I bilden från vänster: Aleksi Uusitalo, styrelsemedlem Pyroll, Vesa-Matti Marjamäki, vice VD PackageMedia, Mauri Reinilä, VD PackageMedia, Gido van Praag, General Manager HP EMEA Graphics Solutions Business och Niilo Pöyhönen, vice VD Pyroll förpackning.
För mer information, kontakta:
- Johan Lidström, Sales Manager, Visutech
+46 (0)31 - 743 41 05 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
- Vesa-Matti Marjamäki, vice VD på PackageMedia
+358 50 545 6008
Visutech förstärker i Danmark med Per Arild
Per börjar på Visutech den 1 februari och förstärker verksamheten i Danmark som Country Manager.
Per har mer än 30 års internationell erfarenhet av den grafiska branschen och har bland annat arbetet i 25 år med offset hos Heidelberger Druckmaschinen Ag och i 3 år på HP Indigo i Asien som category/segment manager.
Per kommer senast ifrån Glunz & Jensen som levererar prepress-lösningar till offset- och flexotryckproduktion, där han var global sälj-, marknads- och servicedirektör.
Vi hälsar Per välkommen och ser med stora förväntningar fram emot resultaten i Danmark framgent.
Visutech lockar tunga namn till Sign & Print
Elanders digitala storsatsning, nyckeln bakom norska Gelatos framgång och 3D-print i praktiken. Det är några av höjdpunkterna när Visutech flyttar in sin Digital Academy på Sign & Print Scandinavia.
– Vi vill hjälpa våra kunder och partners genom att dela med oss av kunskap och erfarenhet inom digitaltryck, säger Trond Nilsen, som ansvarar för Visutech Digital Academy.
Sedan 2011 har Visutech arrangerat sin Digital Academy. I dag genomförs akademin cirka en gång i månaden, antingen hos Visutech i Mölndal utanför Göteborg eller som en turné runt om i Norden.
– Oftast samlas vi runt något tema och bjuder in intressanta talare som kan bidra med kunskap och erfarenhet inom dessa områden.
Under Sign & Print kommer Visutech att bygga en egen scen och för första gången ta Digital Academy till mässan. Det blir program varje dag mellan 10-12 och 14-16, med minst fyra spännande föreläsningar om dagen.
– Vi ser att det finns ett stort intresse för digitaltryck och ett sug efter kunskap, därför gör vi den här aktiviteten.
Totalt medverkar cirka 16 intressanta föredragshållare från branschen, som kommer att ge olika exempel på hur de arbetar med digitaltryck.
En av höjdpunkterna är historien om Elanders jättesatsning på digitaltryck, som lanserades på Drupa i år. Peter Sommer CEO Europa och Gustaf Albert VD Sverige, kommer att berätta om företagets nya inriktning.
– Det blir väldigt spännande att få höra om hur de resonerade och deras tankar om framtiden, säger Trond.
En annan spännande historia är om den norska aktören Gelato, som sedan starten 2008 vuxit kraftigt utan att äga en enda tryckpress. Vi får lyssna på Gelatos operativa chef Fredrik Andersson som berättar om företagets annorlunda, men framgångsrika modell, där hela affären sker on-line.
Lilach Sapir från Massivit kommer att berätta om ny 3D-tekniken i storformat.
– Det här är den stora nyheten på mässan, där vi inte bara får höra om alla fantastiska möjligheter, utan kan se konkreta exempel på plats, genom att vi har en Massivit 1800 3D-skrivare i montern.
Bröderna Billes medverkar också och berättar om sin resa från ett litet tryckeri inom screentryck till ett av Sveriges bredaste och mest innovativa tryckeri.
– Billes har blivit en av de största aktörerna i den grafiska branschen och kan göra nästan vad som helst i sitt tryckeri. De kommer också att berätta om sitt nya beställningssystem POFF, där cirka 60 procent av alla Billes ordar i dag kommer in.
Jigraf broadens its capabilities with HP Indigo
Two UV-inkjet printers and an HP Indigo where the options when the label printing company Jigraf wanted to upgrade its digital capabilities. The road towards a decision was long and it took over a year to come to a conclusion.
– We chose HP Indigo WS6800 mainly because it is an extremely flexible machine that prints with the highest quality on all types of materials, it suited our needs, says Mats Jarlebrink, one of two brothers who runs the family business Jigraf.
Jigraf in Landskrona, Sweden, is a label printing company that has printed self-adhesive labels for quite large customers since 1980. Ever since its inception, the company has offered digital printing, first as black/white, but from the early 2000s, even in CMYK. In 2009, to expand its capacity, Jigraf invested in an HP Indigo WS4000.
When it last year, again, was time to upgrade the digital capacity Jigraf did a proper analysis of the different options on the market.
– We went on for almost a year, traveled around and tried different techniques. In the end we had three options, one HP Indigo and two UV-inkjet printers, says Mats Jarlebrink.
He says that it was an extremely complex decision, to include all required parameters. For Jigraf it was a crucial investment and a strategically important deal.
– For us it is necessary to be effective and to be able to offer our clients the best solutions at a competitive price. Therefore, we took time, before we decided, says Mats.
The decision was taken when they were given the opportunity to visit the HP Experience Center in Barcelona.
– We saw the benefits HP brings today and the opportunity HP will offer in the future, and that tipped the scales.
With the new HP Indigo WS6800 digital press, Jigraf obtains a wider option, with many more opportunities to serve the customers. That was vital. It also increases the digital capacity 4-5 times.
– This will be our primary digital machine that will run day after day and serve many different needs. We also get a superior print quality, faster printing, and at a better price.
Today, 20 percent of the print volume are digital printing and the remaining are flexo. With the new press, Mats Jarlebrink expects it to be 50/50, thanks to a higher break point.
– Earlier the break point was at 1000 roll-meters, but with the new HP Indigo WS6800, we can handle 4000 roll-meters with good economy. It allows us to move print production from flexo to digital.
This means that Jigraf can deliver faster and intend to offer their customers delivery within five days.
– Most label printing companies have 10-15 days delivery, but customers do not want to order large series to have in stock, it ties up capital and is a risk. Instead, the customer wants to order on demand and then you have to be able to deliver quickly.
In mid-January, the new HP Indigo WS6800 will be installed.
– It will be great, now we get a completely different software where everything is increased, better print quality, higher breakpoint, faster printing and better price.
Jigraf breddar kapaciteten med HP Indigo
Två UV-inkjetprintrar och en HP Indigo var alternativen när etikettryckeriet Jigraf ville uppgradera sin digitala kapacitet. Beslutet satt långt inne och tog över ett år.
– Vi valde HP Indigo WS6800 främst för att det är en extremt flexibel maskin som trycker på i princip alla material med högsta kvalitet, det passade våra behov, säger Mats Jarlebrink, en av två bröder som driver familjeföretaget Jigraf.
Jigraf i Landskrona är ett renodlat etikettryckeri som tryckt självhäftande etiketter för relativt stora kunder sedan 1980. Ända sedan starten har företaget erbjudit digitaltryck, först som svart/vitt, men från början av 2000-talet även i cmyk. För att utöka kapaciteten investerade Jigraf 2009 i en HP Indigo WS4000.
När det åter igen var dags att uppgradera den digitala kapaciteten förra året gjorde Jigraf en ordentlig analys av de olika alternativen på marknaden.
– Vi höll på i nästan ett år och reste runt och testade olika tekniker. I slutet hade vi tre alternativ, HP Indigo och två UV-inkjetprintrar, berättar Mats Jarlebrink.
Han berättar att det var ett oerhört komplext beslut om man ska få med alla parametrar. För Jigraf var det en avgörande investering och en strategiskt viktig affär.
– För oss är det nödvändigt att vara effektiva och kunna erbjuda våra kunder de bästa lösningarna till konkurrenskraftiga priser. Därför tog vi tid på oss innan vi bestämde, säger Mats.
Beslutet togs när man fick möjlighet att besöka HP Experience Center i Barcelona.
– När vi såg vilka stora möjligheter HP har i dag och kommer att få i framtiden, tippade vågskålen över.
Med den nya tryckpressen HP Indigo WS6800 får Jigraf framför allt ett bredare alternativ, med betydligt fler möjligheter att serva sina kunder. Det var avgörande. Dessutom ökas den digitala kapaciteten 4-5 gånger.
– Det här blir vår digitala basmaskin som kommer att stå och rulla dag efter dag och serva många olika behov. Vi får också en överlägsen tryckkvalitet, snabbare tryck och till ett bättre pris.
I dag är 20 procent av tryckvolymen digitaltryck och resterande flexo. Med den nya tryckpressen räknar Mats Jarlebrink med ett 50/50-läge, mycket tack vare en högre brytpunkt.
– Tidigare låg brytpunkten på 1000 rullmeter, men med den nya HP Indigo WS6800 klarar vi 4000 rullmeter med bra ekonomi. Det gör att vi kan flytta över mycket tryck från flexo till digitalt.
Det i sin tur innebär att Jigraf nu kan leverera snabbare och tänker erbjuda sina kunder leverans inom fem dagar.
– De flesta ligger på 10-15 dagars leveranstid, men kunderna vill inte beställa stora serier och ligga på lager, det är en risk och binder kapital. Istället vill kunden beställa vid behov och då gäller det att kunna leverera snabbt.
I mitten av januari installeras den nya pressen HP Indigo WS6800.
– Det ska bli jättekul, nu får vi en helt annan mjukvara där allt höjs ett steg, bättre tryckkvalitet, högre brytpunkt, snabbare tryck och bättre pris.
Viktig information angående uppdatering av Adobe Creative Cloud!
Adobe Creative Cloud 2017 är här och vi vill varna för att en uppdatering redan nu kan ställa till det om man har HP plug-in installerat. Det är inte säkert att plug-inet fungerar efter en uppdatering.
Vårt tips är att avvakta med uppdateringen tills HP plug-in för Smartstream Designer släpps i början av 2017.
Om man uppdaterar och installerar nya 2017 versioner tas med automatik gamla versioner bort och därmed även HP plug-ins.
Om du vill ändra på det, gör följande:1. Klicka på "Update"
2. Klicka på pilen till höger om "Advanced Options"
3. Under "Advanced Options" avmarkerar du "Remove old versions"
4. Klickar på "Update".
Från arktryck till 100 % digital på 25 år
En HP Indigo 10 000 är senaste pusselbiten i LOS Digitals satsning på digital tryckteknik. Beslutet om att successivt byta ut den gamla tekniken fattades redan 1994. I dag är man Nordens största renodlade digitala tryckeri.
Cirka en timme från Oslo, i staden Larvik på västra sidan om Oslofjorden, ligger LOS Digital. För knappt ett år sedan flyttade tryckeriet in i nybyggda lokaler i utkanten av staden. Det var kulmen på en lång resa från ett traditionellt arkoffsettryckeri till ett 100 procent digitalt tryckeri. En resa som har tagit 24 år och krävt åtskilliga miljoner i investeringar. Resan startade 1994, då beslutet fattades att satsa på digital teknik.
– Vi tyckte att kvaliteten började bli så pass bra. Samtidigt minskade upplagorna och marginalerna på arktryck började bli alldeles för låga, säger Eirik Andersen, administrativ direktör på LOS Digital.
Första maskinen var en Xerox DC12, en liten digital printer. Fem år senare inleddes den stora satsningen, då LOS byggde upp en helt egen digital avdelning. Hela 15 miljoner kronor investerades i de största och bästa digitalpressarna som marknaden hade att erbjuda.
Jobben var en stor blandning av allt från böcker till broschyrer, men i mindre upplagor. Snittupplagan låg på 200 ex.
– Vi var väldigt tidigt ute med vår satsning och tekniken hade många barnsjukdomar. Det var motvind i många år och svårt att få lönsamhet i den digitala verksamheten, säger Eirik.
Vändningen komma 2009 när hela den digitala avdelningen lyftes ut i ett eget bolag, LOS Digital.
– Då hade vi börjat hitta rätt sälj och kunderna började se fördelarna. Vi tog hem många stora kontrakt från de största bolagen i Norge. Nu började även lönsamheten hänga med.
2010 fusionerade LOS med Print Xpress från Horten och 2011 samlades all verksamhet i Larvik. Fler kontrakt strömmade in.
– En viktig faktor bakom framgången var vår filosofi att alltid ha det nyaste och bästa på marknaden. Vi har en bra produktmix, men vi klarar också av att leverera hög kvalitet rakt igenom.
Just kvalitetskravet var en av orsakerna till att Eirik och hans medarbetare började titta på Indigo-pressarna, under 2013. Mäklarprospekt var en viktig produkt som både krävde högsta kvalitet och hög kapacitet i små serier. Under våren köpte man in en HP Indigo 10 000, som trycker B2+ (53x75 cm) i högsta offsetkvalitet.
– HP Indigo 10 000 har öppnat upp en större marknad för oss och nu konkurrerar vi också med offsettryck på mellanvolymer. Maskinen är väldigt stabil och levererar en fantastisk kvalitet hela tiden.
I och med den nya investeringen har LOS Digital nu byggt upp ett helt digitalt tryckeri med industriell kapacitet inom digital offset. Det som startade för snart 25 år sedan har i dag blivit ett av Nordens mest framgångsrika tryckerier. Men hur ser framtiden ut?
– Kunderna kräver mer och mer och vi ser en ökad efterfrågan på att kunna kombinera tryckta medier med digitala medier. Jag tror det blir viktigare att kunna erbjuda digitala lösningar som ett komplement till de tryckta.
Hur ser då nästa investering ut för er?
– Det är svårt att säga, men kanske blir det en HP Indigo 10 000 igen säger Eirik.
Två blev en när Skilltryck valde ny digitalpress
När Martin Holmberg skulle investera i en ny digitalpress gjorde han en ordentlig marknadsanalys. Bara två digitala pressar klarade kraven på kvalitet och kapacitet. Segrare blev HP Indigo 5500.
Skilltryck AB några mil söder om Jönköping har levererat traditionellt arktryck till Gnosjöbygden i över 80 år. Tryckeriet har varit ett familjeföretag i två omgångar, nu senast i familjen Holmbergs ägo, som tog över för 19 år sedan.
– Vi har verkat lokalt och tryckt mycket småplock upp till medelstora upplagor. De senaste åren har vi utvidgat vår marknad mot södra Sverige, berättar Martin Holmberg, ägare och vd för Skilltryck.
Precis som många andra har Martin sett en förändring på marknaden de senaste åren. Kundtyperna har blivit fler, framförhållningen är sämre och framför allt har upplagorna sjunkit.
– Vi jobbar mycket med utskick av olika slag och märker att kunder oftast väljer att trycka mindre upplagor för att se om det funkar, sedan gör man små justeringar och trycker en ny liten upplaga.
För att möta kundernas nya behov köpte Martin ett digitaltryckeri i Gnosjö för tre år sedan. Med i köpet fick han två Canon-maskiner som stått och rullat i tre år. Nu har båda gjort sitt och ska kasseras, vilket fick Martin att börja leta efter ersättare redan i vintras.
– Vi är ett litet tryckeri som måste vända på slantarna och jag är tekniskt intresserad, därför gjorde jag en ordentlig genomgång av marknaden.
Martin valde ut sex till sju olika leverantörer och gick igenom maskinerna ordentligt. Han bedömde tryckkvalitet, maskinernas funktionalitet och pris. Sedan gjorde han en uppställning där han viktade maskinerna enligt principen 50 procent funktionalitet och 50 procent pris. Tryckkvaliteten var inte förhandlingsbar, det var bästa kvalitet som gällde.
– Det var bara två maskiner som klarade den kvalitet och den kapacitet jag sökte. Det var HP Indigo och Xerox iGen.
Valet föll slutligen på HP Indigo 5500 av två skäl. Med HP Indigo är möjligheterna för efterbearbetning bättre och dessutom alstrar den betydligt mindre värme.
– Mycket värme betyder att maskinen drar mycket ström, dessutom behöver den kylas, vilket drar ännu mer ström.
HP Indigon är redan installerad och har gått i ett par månader. Den är stabil och har fungerat väldigt bra, säger Martin.
– Vi hade mindre strul vid installationen än vad jag hade förväntat mig. Det var bara några småfel som vi lätt löste.
Med HP Indigo har Skilltryck i dag en högre brytpunkt för digitaltryck än tidigare, men den största fördelen, enligt Martin, är den högre kvaliteten.
– HP Indigo har en teknik med flytande färg som kallas digital offset och faktum är att resultatet är väldigt likt vanlig offsettryck. I dag kan jag ta in jobbet och lägga det i den maskin där jag tjänar mest pengar. Kunden upplever ingen skillnad, det blir samma kvalitet varje gång, berättar Martin.
HP Indigo 5500