Visutech lockar tunga namn till Sign & Print
Elanders digitala storsatsning, nyckeln bakom norska Gelatos framgång och 3D-print i praktiken. Det är några av höjdpunkterna när Visutech flyttar in sin Digital Academy på Sign & Print Scandinavia.
– Vi vill hjälpa våra kunder och partners genom att dela med oss av kunskap och erfarenhet inom digitaltryck, säger Trond Nilsen, som ansvarar för Visutech Digital Academy.
Sedan 2011 har Visutech arrangerat sin Digital Academy. I dag genomförs akademin cirka en gång i månaden, antingen hos Visutech i Mölndal utanför Göteborg eller som en turné runt om i Norden.
– Oftast samlas vi runt något tema och bjuder in intressanta talare som kan bidra med kunskap och erfarenhet inom dessa områden.
Under Sign & Print kommer Visutech att bygga en egen scen och för första gången ta Digital Academy till mässan. Det blir program varje dag mellan 10-12 och 14-16, med minst fyra spännande föreläsningar om dagen.
– Vi ser att det finns ett stort intresse för digitaltryck och ett sug efter kunskap, därför gör vi den här aktiviteten.
Totalt medverkar cirka 16 intressanta föredragshållare från branschen, som kommer att ge olika exempel på hur de arbetar med digitaltryck.
En av höjdpunkterna är historien om Elanders jättesatsning på digitaltryck, som lanserades på Drupa i år. Peter Sommer CEO Europa och Gustaf Albert VD Sverige, kommer att berätta om företagets nya inriktning.
– Det blir väldigt spännande att få höra om hur de resonerade och deras tankar om framtiden, säger Trond.
En annan spännande historia är om den norska aktören Gelato, som sedan starten 2008 vuxit kraftigt utan att äga en enda tryckpress. Vi får lyssna på Gelatos operativa chef Fredrik Andersson som berättar om företagets annorlunda, men framgångsrika modell, där hela affären sker on-line.
Lilach Sapir från Massivit kommer att berätta om ny 3D-tekniken i storformat.
– Det här är den stora nyheten på mässan, där vi inte bara får höra om alla fantastiska möjligheter, utan kan se konkreta exempel på plats, genom att vi har en Massivit 1800 3D-skrivare i montern.
Bröderna Billes medverkar också och berättar om sin resa från ett litet tryckeri inom screentryck till ett av Sveriges bredaste och mest innovativa tryckeri.
– Billes har blivit en av de största aktörerna i den grafiska branschen och kan göra nästan vad som helst i sitt tryckeri. De kommer också att berätta om sitt nya beställningssystem POFF, där cirka 60 procent av alla Billes ordar i dag kommer in.